Zaken om eens over na te denken

De gemiddelde snelheid van uw auto (als column verschenen bij Soigneur).

Een paar weken geleden had de ANWB een item over de autokosten, wat mij aan het denken zette. Auto’s zijn sneller dan fietsen is wel zo’n beetje de gangbare opinie. Maar iedereen die met zijn auto het centrum van een willekeurige stad in gaat zal tot de ontdekking komen dat fietsers daar behoorlijk veel sneller zijn.

Verder ben ik wel eens uit Limburg terug gefietst naar huis. Daar deed ik zo’n 6.5 uur over. Met de auto doe je dat in pakweg 2 uur, maar als je met de auto dezelfde route zou rijden als ik met de fiets haal je het niet binnen de 4.5 uur. Dan wordt het verschil al veel kleiner. Met een gestroomlijnde ligfiets op de snelweg ben je al (bijna) net zo snel als de auto binnendoor. De essentie van bovenstaande is dat de snelheid van de auto wordt bepaald door de infrastructuur en niet door het ding zelf!

Een heel andere overweging is dat een auto u nu gemiddeld € 624,= per maand kost (ANWB 2012). Met een modaal inkomen van € 1667,= per maand (CBS 2012) betekent dit dat u bij een 36-urige werkweek 58.4 uur per maand voor uw auto werkt. Gemiddeld rijdt een auto 13600 km/jr of 1133 km/maand (CBS 2012), zodat uw gemiddelde snelheid nooit hoger zal kunnen liggen dan 19.4 km/uur. Ofwel iets hoger dan u op uw stadsfiets haalt. Als we dan nog eens heel optimistisch aannemen dat u de 1133 km die u maandelijks rijdt aflegt met een gemiddelde van 60 km/hr, ligt de totale gemiddelde snelheid van uw auto op 14.7 km/uur. Als u een beetje gaat trainen kunt u dat lopend ook!

Uiteraard is dit gebaseerd op gemiddelden en als u een inkomen heeft dat aanzienlijk boven modaal ligt en er niet veel meer uren voor hoeft te werken (!) en u rijdt in een oude goedkope auto en u rijdt hoofdzakelijk op de snelweg zonder files, dan en alleen dan kunt u uw gemiddelde snelheid in uw auto wel boven de 30 km/u krijgen.

Doping (als column verschenen bij Soigneur)

Doping en wielrennen hebben een behoorlijk vaste relatie met elkaar. Vrijwel ieder jaar worden er ook meerdere renners “betrapt” op het gebruik van doping zoals dat dan heet. Schleck is wel het meest recente voorbeeld (maar wie gebruikt nou een vocht afdrijvend middel in de Tour de France?).

Nu ben ik tegen doping, maar als er een product is dat echt heel goed werkt en je kunt het niet vinden, zoals met EPO jarenlang het geval was, dan ben je wel naïef als je denkt dat het niet wordt gebruikt en niet alleen in het wielrennen!

Doping gebruik komt  in essentie neer op het overtreden van een regel uit een uitgebreid reglement  om daar jezelf of je ploeg een voordeel mee te geven tegenover anderen. Als je in het voetbal een regel uit een uitgebreid reglement overtreedt en je haalt een tegenspeler neer om daarbij je ploeg of jezelf een voordeel te geven heet dat een professionele overtreding. Dat er bij zo’n professionele overtreding  een behoorlijke kans bestaat op het toedienen van (zwaar) lichamelijk letsel speelt kennelijk geen enkele rol. In het allerergste geval krijg je een rode kaart en een paar wedstrijden schorsing. Ik heb daarbij nog altijd het gevoel dat dit niet helemaal in verhouding is. Je kunt dan uiteraard argumenteren dat de doping gebruiker dat met voorbedachten rade doet en de voetballer dat doet als het moment zich voordoet. Maar ook dat klopt niet; onze eigen Koeman (Ronald) heeft al eens uitgelegd dat als je weet dat een spits een wat gammele enkel heeft je er een paar keer tegenaan moet schoppen tijdens de wedstrijd. Dat zou je dan dus ook met voorbedachten rade kunnen noemen. Dus: als er dan al een sport geboycot zou moeten worden door de televisie is het niet wielrennen.

Bezoek ons

Bergweg 82A

3036BD Rotterdam

Bereik ons

010 - 458 9112

www.profietsen.nl

 

Openingstijden

Maandag: gesloten

Di-do: 13.30 – 18.00 uur

Vrijdag: 13.30 – 19.00 uur

Zaterdag: 10.00 – 17.00 uur

Zondag: gesloten