Trends in racefietsen

Mensen die onze stukjes lezen of met enige (on)regelmaat in de winkel komen weten dat een deel van de informatie die wij verstrekken is gebaseerd op testen uit het Duitse blad Tour. Tour heeft regelmatig echt goede artikelen en is ook heel transparant over hoe de testen worden uitgevoerd. Deze keer waren de betere racefietsen aan de beurt. Deze fietsen worden beoordeeld op torsie- en bracket stijfheid, comfort, aerodynamica, remmen en gewicht.

Deze laatste test in Tour geeft wat stof tot nadenken. Er werd fabrikanten gevraagd om een racefiets aan te bieden geschikt voor snelle toertochten, grand fondo’s en af en toe een koersje. Daarbij werd tevens gevraagd om de prijs beneden de €6500,- (!) te houden. Meerdere fabrikanten gaven aan
daar niet aan te kunnen/willen voldoen.

De fietsen die wel in de test zaten hebben: aerodynamisch behoorlijke tot goede wielen, kabels helemaal weg gewerkt binnendoor, schijfremmen en een Ultegra of Ultegra DI2 groep. 1 Fiets heeft een mechanische Dura Ace groep. Gewichten van deze fietsen komen met moeite onder de 8 kg (ex
pedalen, bidonhouders etc.)! In 1 geval is het huidige topmodel bijna 2 kg zwaarder dan de fiets van 2 jaar geleden. De huidige fiets komt niet werkelijk beter uit de test maar is wel ca. E 2500,- duurder.
Qua gewicht zitten deze topfietsen nu in de buurt van aluminium fietsen van rond de eeuwwisseling maar de prijs is ten opzichte van die fietsen wel 3 a 4 keer zo hoog geworden. Of je met een huidige fiets in een koers werkelijk beter doet dan met een alu fiets van 20 jaar geleden is een open vraag.

Wat de nieuwste fietsen überhaupt echt beter doen?

  • Betere remmen?
    Zeker, de nieuwste remsystemen (zowel velgremmen als schijfremmen) zijn beter dan van eerdere generaties, om de werking van schijfremmen wat te relativeren, zie ook ons stukje over remmen.
  • Beter schakelsysteem?
    De huidige schakelsystemen zijn beslist beter dan die van eerdere generaties. Meer versnellingen met een groter bereik en een perfecte schakelwerking.
  • Beter frame?
    Dat hangt een beetje af van hoe je dat wilt zien. De gewichten van carbon frames zitten zo rond de 1000 – 1100 g (geldt voor alle frames in de test). De betere aluminium frames van 20 jaar geleden waren vergelijkbaar stijf maar wel pakweg 300 gram zwaarder bij een vergelijkbare stijfheid. De huidige frames zijn (een paar uitzonderingen daargelaten ook niet comfortabeler dan de oudere alu frames (zie ook ons stukje over frames). Al met al zijn de frames dan ruwweg een half pond lichter geworden en ten opzichte van de frames van zeg 3 jaar geleden zijn deze frames zelfs wat zwaarder geworden om de hogere krachten van een disc-brake aan te kunnen. Het substantieel hogere gewicht van de schijfremsystemen (en eventueel de aanwezigheid van elektronisch schakelen) maakt de fiets dan nog zwaarder.
  • Betere aerodynamica?
    Waarschijnlijk maar aerodynamica wordt nog steeds vooral bepaald door degene die op de fiets zit. Ik ken eigenlijk niemand die met een vermogens- of hartslagmeter kijkt naar hoeveel watt er nodig is om zeg 40 km/h te rijden. Bovendien bepalen de wielen en de kleding die je draagt een behoorlijk deel van je aerodynamische weerstand.

Wat blijft dan over?? Dat is een niet zo gemakkelijk te beantwoorden vraag. Met een fiets die de helft kost van de aangeboden fietsen heb je ook uitstekende remmen en een perfect werkend schakelsysteem (en €3000 of meer over om af en toe wat vrij te nemen om te trainen). Het wil er bij
ons niet in dat je een fiets van (heel) ruim €6000 nodig hebt om naar de Marmotte of de Dolomieten marathon te gaan om daar voor jezelf een goede prestatie neer te zetten.

Het is een ontwikkeling waar niet alle fabrikanten aan mee doen maar veel van de toonaangevende fabrikanten wel. Fietsen worden op zo’n manier heel snel duurder maar in onze ogen eigenlijk niet beter. We houden de ontwikkelingen voor u in de gaten.

Bezoek ons

Bergweg 82A

3036BD Rotterdam

Bereik ons

010 - 458 9112

www.profietsen.nl

 

Openingstijden

In november en december zijn wij ook op woensdag gesloten!

Zondag en maandag - gesloten
Dinsdag – vrijdag   13:00-18:00
Zaterdag                  10:00-17:00