
Vroeger was alles beter….
Hier moeten we even iets kwijt over verzetten. Zowel in 11 speed als in 10 speed is onze meest verkochte cassette een 11/28. En de tendens is dat, dat met een paar jaar een 11/32 of 11/34 gaat zijn. Pakweg 10 jaar geleden was een 26 wel zo’n beetje het grootste tandwiel op de cassette achter. Voor de ‘watjes’ (eigenlijk de meer verstandige mensen) was er de mogelijkheid om naar een 28 te gaan; voor als je echt niet kon klimmen en dat uiteraard gecombineerd met een triple. Echte kerels (m/v) reden gewoon met 39/26 alle bergen op.
Die triple werd, geheel onterecht, vrij algemeen gezien als iets voor ‘mensen die niet kunnen fietsen’. Dus wat moest je als je de indruk wilde wekken dat je wel kunt fietsen, maar toch geen triple wilt hebben? Daar is de compact voor uitgevonden met 34/50 bladen. Dat geeft mogelijkheden die bijna zo licht en bijna zo zwaar zijn als met een triple en daarmee werd de triple (volgens de fabrikanten overbodig. De triple bestaat dus feitelijk niet meer (alleen nog in Tiagra). Wij vinden dat een toch wat jammerlijke ontwikkeling; de triple was niet voor niets uitgevonden. Eigenlijk altijd een goed verzet of je nu de polders ingaat in Nederland of de bergen in Frankrijk.
Zoals gezegd wordt van de compact gesteld, dat die dezelfde uitersten biedt als de triple. Dat is op zich wel waar (30 voor 26 achter van een triple; verder aangeduid als 30/26) is ongeveer hetzelfde als 34/28 bij een compact. Echter zelfs bij een 11-speed systeem met een bergverzet heb je grote gaten tussen de versnellingen, vooral als die bergcassette een 11-28 (het kleinste tandwiel op de cassette een 11 en het grootste tandwiel een 28) is. Laten we wel zijn: als je een 28 nodig hebt om te klimmen heb je echt geen 11 achter nodig; die krijgt Dumoulin maar net rond (overigens rijdt die dan wel dik 50 km/uur).
Voor gebruik in Nederland heb je dan feitelijk gewoon de verkeerde cassette. De gaten tussen de versnellingen zijn domweg te groot om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijke verzetten. De 34 is hier te klein, zodat je alles op het grote blad moet doen (maar je had nou net een 28 (of 32) nodig omdat je die anders niet kunt klimmen). Dat grote blad is dan feitelijk te groot met een beperkte keuze in de versnellingen achter. In het gunstigste geval schakel je van 15 naar 17 naar 19 en de tussenliggende versnellingen die je hier vaak gebruikt (de 16 en de 18), zitten dus niet op je cassette. Al met al gebruik je dan 3 a 4 van de pakweg 20 versnellingen die je hebt; een beetje zonde van al die andere tandwieltjes….
Nu is iedere cassette een compromis. Als je lichte en zware versnellingen wilt kun je bergop en bergaf doortrappen. De prijs, die je daarvoor betaalt is dat je hier op het vlakke niet de juiste versnellingen hebt. Als je hier op het vlakke goed uit de voeten wilt is ‘vlakke cassette’ (11-23 of 12-25), gecombineerd met een 39 of 42 binnenblad voor een veel beter compromis. Maar dat geeft weer beperkingen met klimmen. Een 14-28 cassette is in mijn ogen een veel geschiktere cassette dan een 11-28 (omdat die 14-28 op het vlakke ook functioneert) maar om een of andere reden willen mensen die niet. Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat mensen geen triple wilden: een 14 achter staat niet al te stoer. Een 14 legt het zeker af tegen een 11 kwa stoerheid en zeker je kunt op hogere snelheid langer meetrappen met een 11. Vraag is hoe relevant dat is op de openbare weg?
Een cranckstel met iets als 44/28 is dan ook een veel logischer keuze dan een 50/34. Nogmaals als je als lichte verzet een 34/28 (of 34/32) nodig hebt om een heuvel of berg op te komen krijg je een 11 ook niet rond en zitten de zwaarste 3 a 4 tandwieltjes feitelijk gewoon als vulling op je cassette zonder dat je ze ooit gebruikt.
Al met al zijn wij verbaasd, dat vrijwel al onze klanten hun fiets optimaliseren voor die paar km die ze gaan rijden in de bergen en dan accepteren dat ze de rest van het jaar met de verkeerde versnellingen rijden. Ergo als u komt vragen om een 14-28 cassette, een wat groter voorblad of een aangepast cranckstel zullen wij u als kenner begroeten in onze winkel en met alle egards behandelen.